00
dni
00
godzin
00
minut
00
sekund
Nowa Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z dnia 1 marca 2018 r obowiązuje już od 13.07.2018r.
Ustawa wdraża postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE [Dyrektywa AML IV].
Nowe przepisy, które wdrażają dyrektywę unijną z 2015 r., mają skuteczniej wpływać na wykrywalność przestępstw, korupcji oraz nadużyć i ułatwić kontrolę nad przepływem pieniędzy pomiędzy podmiotami podejrzewanymi o udział w przestępczych działaniach.
Ustawa AML jest obowiązkiem Polski wobec wymagań Unii Europejskiej. Celem nadrzędnym nowej regulacji jest wzrost wykrywalności przestępstw oraz szybkości przekazywania informacji wewnątrz kraju oraz pomiędzy państwami UE
Ustawa w art. 2 określa podmioty, które do 13.07.2018r. muszą dostosować się do nowych przepisów dotyczących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finasowaniu terroryzmowi, są to m.in. w szczególności:
1) czynności lub działania podejmowane w celu ograniczenia ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu i właściwego zarządzania zidentyfikowanym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;
2) zasady rozpoznawania i oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego z danymi stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną, w tym zasad weryfikacji i aktualizacji uprzednio dokonanej oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;
3) środki stosowanych w celu właściwego zarządzania rozpoznanym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związanym z danymi stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną;
4) zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
5) zasady przechowywania dokumentów oraz informacji;
6) zasady wykonywania obowiązków obejmujących przekazywanie Generalnemu Inspektorowi informacji Finansowej o transakcjach oraz zawiadomieniach;
7) zasady upowszechniania wśród pracowników instytucji obowiązanej wiedzy z zakresu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
8) zasady zgłaszania przez pracowników rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
9) zasady kontroli wewnętrznej lub nadzoru zgodności działalności instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz zasadami postępowania określonymi w wewnętrznej procedurze
Organem nadzoru jest Generalny Inspektor Informacji Finansowej oraz Krajowa Administracja Skarbowa, oznacza to, iż kontrole realizacji wymagań ustawy AML mogą być skojarzone z kontrolami skarbowymi.
W zależności od rodzaju niedostosowania, branży, rodzaju incydentu Ustawodawca przewiduje maksymalna karę w wysokości 10% obrotu poprzedniego roku lub 5 000 000 euro
Ustawę można pobrać z poniższego linku:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000723/U/D20180723Lj.pdf
Nowa Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z dnia 1 marca 2018 r obowiązuje już od 13.07.2018r.
Ustawa wdraża postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE [Dyrektywa AML IV].
Nowe przepisy, które wdrażają dyrektywę unijną z 2015 r., mają skuteczniej wpływać na wykrywalność przestępstw, korupcji oraz nadużyć i ułatwić kontrolę nad przepływem pieniędzy pomiędzy podmiotami podejrzewanymi o udział w przestępczych działaniach.
Ustawa AML jest obowiązkiem Polski wobec wymagań Unii Europejskiej. Celem nadrzędnym nowej regulacji jest wzrost wykrywalności przestępstw oraz szybkości przekazywania informacji wewnątrz kraju oraz pomiędzy państwami UE
Ustawa w art. 2 określa podmioty, które do 13.07.2018r. muszą dostosować się do nowych przepisów dotyczących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finasowaniu terroryzmowi, są to m.in. w szczególności:
1) czynności lub działania podejmowane w celu ograniczenia ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu i właściwego zarządzania zidentyfikowanym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;
2) zasady rozpoznawania i oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego z danymi stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną, w tym zasad weryfikacji i aktualizacji uprzednio dokonanej oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;
3) środki stosowanych w celu właściwego zarządzania rozpoznanym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związanym z danymi stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną;
4) zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
5) zasady przechowywania dokumentów oraz informacji;
6) zasady wykonywania obowiązków obejmujących przekazywanie Generalnemu Inspektorowi informacji Finansowej o transakcjach oraz zawiadomieniach;
7) zasady upowszechniania wśród pracowników instytucji obowiązanej wiedzy z zakresu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
8) zasady zgłaszania przez pracowników rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
9) zasady kontroli wewnętrznej lub nadzoru zgodności działalności instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz zasadami postępowania określonymi w wewnętrznej procedurze
Organem nadzoru jest Generalny Inspektor Informacji Finansowej oraz Krajowa Administracja Skarbowa, oznacza to, iż kontrole realizacji wymagań ustawy AML mogą być skojarzone z kontrolami skarbowymi.
W zależności od rodzaju niedostosowania, branży, rodzaju incydentu Ustawodawca przewiduje maksymalna karę w wysokości 10% obrotu poprzedniego roku lub 5 000 000 euro
Ustawę można pobrać z poniższego linku:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000723/U/D20180723Lj.pdf